D'Artagnan Logo

the employer branding agency

Addressable tv: wa’s da?Addressable tv: wa’s da?

Addressable tv, da’s een vorm van adverteren die ervoor zorgt dat je je spot kan personaliseren op maat van je doelgroep. Jij kiest dus wie je spot te zien krijgt, en wie niet. SBS (met o.a. VIER, VIJF en ZES) is er al een aantal jaar mee bezig onder de noemer SBS Smart AD. Sinds 2020 kunnen adverteerders addressable tv ook volwaardig inzetten op de kanalen van DPG Media.

Adressable tv voorbeeld
Hoe werkt het nu juist?

Op basis van criteria die jij zelf kiest kan je als adverteerder je doelgroep samenstellen, die vervolgens een spot op maat te zien krijgt. Die spot wordt bovendien perfect geïntegreerd in de bestaande reclameblokken. Kijkers zien dus het verschil niet tussen een gepersonaliseerde advertentie en een advertentie die iedereen te zien krijgt. 

SBS en DPG Media, het mediabedrijf boven o.a. VTM, CAZ, Q2 en Vitaya, beschikken in samenwerking met Bisnode, Telenet en Proximus over een heleboel data om op die manier categorieën te bepalen en vervolgens het juiste publiek te kunnen targetten. Enkele van die categorieën zijn:

  • Location (provincie, postcode…)
  • Purchase Power
  • Age
  • Gender
  • Pet owner
  • Home owner

we deliver the
right ad to the
right household

we deliver the
right ad to the
right household

SBS

Gegarandeerd aantal impressies

Een bijkomend voordeel is dat addressable tv werkt met een gegarandeerd aantal impressies. Op basis van het budget en de gekozen criteria wordt het aantal impressies bepaald. Je kan hier niet bepalen rond welk programma je spot te zien zal zijn, maar je bent wel zeker van het aantal impressies.

Voordelen van Addressable tv:

  • Op maat van je doelgroep
  • Lagere budgetten
  • Meetbare resultaten
  • Minder waste
  • Hogere ROI
  • Hogere relevantie
  • Gegarandeerde brand exposure
  • Regionale campagnes krijgen een nationale uitstraling
  • Mogelijkheid om eigen adresbestand toe te voegen (indien database groot genoeg is).
Case: Flamant

Ook voor de rebranding en herlancering van het merk Flamant werd Smart AD
ingezet om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen.

Doelgroepbepaling:

  • Business professionals (80-100)
  • House owners
  • Purchase Power (70-100)

Er werden in totaal 196.742 impressies uitgeleverd aan een doelgroep van
43.420 mensen78,49% van die doelgroep heeft de spot minstens 1 keer gezien,
wat uitzonderlijk hoog is. Sterke cijfers dus.

impressies
doelgroep
%
zag de spot minstens 1x
%
zag de spot minstens 2x
%
zag de spot minstens 3x
%
zag de spot minstens 4x
U vraagt, wij draaien

Bij d-artagnan maken we voor onze klanten graag gebruik van adressable tv. Zo werd het al ingezet voor heel wat klanten.

deel op socials

Hulp nodig bij het adverteren?Hulp nodig bij het adverteren?

*zei niemand ooit. Wees gerust: wij sturen je enkel af en toe een nieuwsbrief. Eentje die je graag zal lezen, nog wel. If not, even goeie vrienden.

spam me*spam me*