Hoe vind je de juiste sollicitanten? Als bedrijf is het niet altijd makkelijk om talent aan te trekken. Het imago van jouw bedrijf als werkgever, je employer brand, is daarbij heel belangrijk. Maar hoe werk je aan dat imago? Aan de hand 6 stappen tonen wij hoe je jouw werkgeversmerk kan versterken.

1. Breng je bedrijfsidentiteit in kaart
Om te beginnen moet het voor jezelf duidelijk zijn waar je bedrijf voor staat. Welke waarden zijn belangrijk? En vooral: waarom zou iemand bij jou aan de slag willen? Een strategische oefening kan je hierbij helpen. Aan de hand van focusgroepen en interviews met verschillende collega’s zoeken we antwoorden op die vragen.
2. Baken een Employer Value Proposition af
Een hele bedrijfsidentiteit kan je natuurlijk niet communiceren in één campagne. Daarom gaan we op zoek naar dat ene kenmerk dat jouw bedrijf onderscheidt van de rest: de Employer Value Proposition. Bij Az Damiaan, het nieuwe ziekenhuis in Oostende, klinkt dat bijvoorbeeld zo: Az Damiaan, dicht bij het leven.
3. Zoek een creatieve invalshoek
Wie wil er nu niet werken voor een bedrijf dat je doet lachen? Wij verrassen altijd met creatieve manieren om nieuwe medewerkers aan te trekken. Voor aardappelspecialist Agristo riepen we bijvoorbeeld de Potatoholics in het leven. Ze zijn zó verslaafd aan aardappelen dat er maar één oplossing is: aan de slag gaan bij Agristo!

4. Installeer je Employer Brand intern
Een Employer Brand is pas geloofwaardig als ook je huidige medewerkers er helemaal achter staan. De eerste fase, die vaak vergeten wordt, is dan ook altijd een interne fase. Voor vastgoedmakelaar ERA bedachten we het ERA-effect om nieuwe makelaars aan te trekken, maar lieten we het de huidige collega’s eerst zelf beleven aan de hand van een Spotify Premium-abonnement en ERA effect-playlist.
5. Speel je Employer Brand nu extern uit met concrete rekruteringscampagnes
Als je Employer Brand intern goed zit, is het tijd om die te vertalen naar concrete campagnes. De medewerkers van Wienerberger werden bijvoorbeeld omgedoopt tot Kleikoppen en poseerden zelf voor de campagnebeelden. Na een interne vernissage werden die beelden ingezet om nieuwe collega’s te zoeken.
6. Garandeer continuïteit
Een Employer Brand is er in de eerste plaats voor je medewerkers. Zij zijn je ambassadeurs en moeten het positieve imago van je bedrijf elke dag aan den lijve ondervinden. Enkele jaren geleden creëerden we de Happy Workout voor UNILIN. Het is niet alleen de stempel voor rekruteringscampagnes, maar ook voor interne employer branding. Denk maar aan kinderopvang, broodmachines in het bedrijf en sportactiviteiten over de middag.