Het belang van employer brandingHet belang van employer branding
De term employer branding is je al lang niet meer onbekend. Je weet dat je erop moet inzetten om sollicitanten aan te trekken, dus is het tijd om aan de slag te gaan met je marketingbudget. Hoe ga je dan precies te werk om het imago van je bedrijf als werkgever te verbeteren? Hieronder vertellen we je welke stappen we ondernemen om tot het perfecte employer brand te komen.
1. sta stil bij je bedrijfsidentiteit
Welk beeld heerst er over je bedrijf? Zit je corporate identity goed? Is je corporate website overzichtelijk? Staat je social media op punt? Op welke manier kom je in de media? Door een audit uit te voeren ontdek je welke touchpoints belangrijk zijn. Deze zorgen tijdens de candidate journey voor een al dan niet positieve houding van de kandidaat t.o.v. je bedrijf. Het is belangrijk dat je daar zicht op hebt, want die identiteit dient als basis voor de boodschap die je wil uitdragen.
Richt je tot je eigen medewerkers voor intern onderzoek. Niemand die het beter weet dan zij! Organiseer focusgroepen en ga op zoek naar de fonkeling in de ogen van de enthousiastelingen. Luister naar hun verhalen en kom meer te weten over je bedrijfscultuur en identiteit. Onthoud goed wat je van alle partijen te horen krijgt en ga op zoek naar zaken die terugkomen. Alles wat je hier opsteekt kan dienen als rode draad in je verdere employer branding verhaal.
2. creëer een employer value proposition
Als tweede ga je op zoek naar je Employer Value Proposition of EVP. Dat is een samenvatting van wat je als bedrijf te bieden hebt waardoor mensen specifiek voor jouw bedrijf willen werken. Het is de “belofte” die je als werkgever doet aan zowel huidige als toekomstige medewerkers. Je EVP vormt het DNA van je bedrijf. EVP zijn vaak hele korte zinnetjes die een combinatie zijn van waar (potentiële) medewerkers naar op zoek zijn en wat je als werkgever te bieden hebt. Hier moet je rekening houden met je concurrenten en zorgen dat jouw EVP aantrekkelijker zijn. Let op, dit gaat niet over je concurrenten op de markt, maar over bedrijven die dezelfde soort profielen zoeken als jij. Zorg ervoor dat je uitblinkt boven de rest door unieke EVP uit te dragen. Neem een kijkje naar de EVP van onze klanten als voorbeeld: een klein ziekenhuis dat uitblinkt in familiale sfeer en werkzeker, ook in onzekere tijden.
3. bedenk een creatieve insteek
Zo, het strategische denkwerk is achter de rug! Nu is het tijd om je creativiteit de vrije loop te laten. Hoe ga je je employer branding inzetten om nieuwe medewerkers aan te trekken? Door out-of-the-box te denken bijvoorbeeld, een dosis humor werkt hierbij altijd. Kies een concept om te linken aan je employer brand. Zorg er in ieder geval voor dat je opvalt tussen de voortdurende stroom van boodschappen die iedereen dagelijks te zien krijgt. Wat dacht je bijvoorbeeld van solliciteren in een ambulance, je frietjesverslaving aanpakken of uit de file geplukt worden? De meest creatieve campagnes blijken altijd de efficiëntste!
4. implementeer je employer brand intern
Introduceer je nieuwe employer brand altijd eerst intern. Het is belangrijk dat het hele bedrijf achter je employer brand staat. De mensen die er werken zijn het uithangbord en de belangrijkste ambassadeurs van je bedrijf. Zij stralen het positieve imago van je bedrijf uit en maken zo de beste reclame om nieuwe medewerkers aan te trekken. Daarom betrek je hen ook vanaf het begin. Als je je team niet mee hebt, zal je employer branding ook niet geloofwaardig zijn.
Een leuke teamnaam voor de medewerkers geeft je employer brand nog meer kracht en bevordert het groepsgevoel, wat zelfs de insteek van de campagne kan zijn. Denk maar aan de Unilin Unimpossibles, de Superkraks en Wakkermakers van PepsiCo en The Cool Club van Ardo.
De interne implementatie is een cruciale stap die vaak vergeten wordt. Nochtans zou dit geen probleem mogen zijn als je de vorige stappen juist hebt gevolgd. Het enige aanvaardbare resultaat na deze stap? Trotse medewerkers. Een goed employer brand zorgt immers ook voor betere retentie!
5. breng je employer brand naar buiten
Voilà, je employer brand is geboren én je ambassadeurs staan paraat. Nu de rest van de wereld nog op de hoogte brengen, on- en offline! Het is de bedoeling dat alles wat met jouw bedrijf te maken heeft vanaf nu je employer brand uitstraalt.
Online kan dat in de eerste plaats via een aantrekkelijke jobsite waar je employer brand video of beelden op te zien zijn. Op de jobpagina kan je testimonials toevoegen van medewerkers die vertellen waarom het bij jullie leuk werken is en natuurlijk ook de inhoud van de job(s). Dit kan je doortrekken naar je socialemediakanalen, maar ook in je e-mailhandtekening en nieuwsbrief. Zorg er vooral voor dat mogelijke kandidaten op een heel laagdrempelige manier kunnen solliciteren.
Mensen aantrekken die de weg naar je website of kantoor nog niet gevonden hebben? Uiteraard! Daarvoor maken we gebruik van een speciale employer branding campagne. Via on- en offline kanalen zet je jezelf als toffe werkgever op de kaart en hoop je zo nieuwe talenten te rekruteren. Reclame van in de cinema tot in café’s en van Facebook tot TikTok, het kan allemaal. Extra impactvol als de medewerkers zelf figureren in de campagne! De mix van communicatie waar een duidelijke strategie achter zit, dat is het recept voor een krachtige employer branding campagne.
6. klaar! toch?
Nee dus. Want hier stopt het niet. Sterker nog, hier begint het pas. Het echte effect van employer branding is pas op langere termijn merkbaar en moet in elke rekruteringscampagne meegenomen worden. Elke euro die je als bedrijf uitgeeft aan rekruteringscommunicatie, moet telkens je employer brand mee ondersteunen. Je moet je employer brand dus constant blijven onderhouden. Zorg ervoor dat je consistent bent en blijft, bouw elke dag verder aan je imago en maak je EVP waar. Dit is cruciaal om je huidige medewerkers aan boord te houden en nieuw talent aan te trekken. Succes!