Always-on content: een slimme zet in employer branding Always-on content: een slimme zet in employer branding
In de competitieve arbeidsmarkt is het cruciaal om als werkgever top of mind te blijven bij je doelgroep. Always-on content kan je beschouwen als een soort visitekaartje van je employer brand: je content is altijd en overal toegankelijk. Da’s strategisch goed gezien, want zo kan je een constante stroom van engagement creëren. En dat helpt dan weer om toptalent aan te trekken én te behouden. Wat moet je weten vooraleer je een always-on-contentstrategie implementeert? Let’s find out.
Wat is always-on content precies?
Bij always-on content publiceer je consistent en regelmatig content over verschillende kanalen heen, bijvoorbeeld je socials, website of nieuwsbrief. De naam ‘always-on’ zegt het zelf: je employer branding content is áltijd te zien, in tegenstelling tot campagnes die je maar voor een afgebakende periode laat lopen. Met always-on content bereik je en betrek je je doelgroep dus continu. Dat betekent dat je employer brand altijd actief is, of je nu op korte termijn nieuwe medewerkers zoekt of niet.
Geloof ons, potentiële kandidaten schuimen je socials af. Ze willen te weten komen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken en waar ze zich aan mogen verwachten als ze voor een job solliciteren. Reden te meer om daar een helder beeld over te scheppen met always-on content.
De voordelen van always-on content voor employer branding
Een always-on-contentstrategie helpt je als werkgever om een sterk imago en een merkervaring te creëren.
Via consistente communicatie ontwikkel je een langetermijnrelatie met je doelgroep en bouw je vertrouwen op, wat essentieel is om de beste talenten aan te trekken.
Door continu waardevolle content te delen, blijft je werkgeversmerk zichtbaar en relevant.
Met regelmatige updates creëer je een hogere betrokkenheid en interactie.
Always-on content heeft een hoge return on investment, omdat de tijd die je steekt in het creëren van de content langer rendeert.
Je content is meetbaar, dus je kan optimaliseren en consistentere resultaten behalen.
6 tips voor een effectieve always-on-contentstrategie
1. Ken je doelgroep
Het is belangrijk dat je de behoeften en voorkeuren van je doelgroep goed begrijpt. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag waar potentiële medewerkers naar op zoek zijn en wat jij hun kan bieden als werkgever. Zo creëer je relevante en aantrekkelijke employer branding content.
2. Betrek je eigen medewerkers
Focus je niet alleen op potentiële medewerkers. Door je huidige medewerkers te betrekken bij je employer branding werk je aan retentie: je zorgt ervoor dat waardevolle collega’s bij jouw organisatie willen blijven en dat ze tevreden zijn. Bovendien zijn je medewerkers de beste en geloofwaardigste ambassadeurs van je werkgeversmerk.
3. Denk op lange termijn
Plan je content vooruit in een kalender en denk op voorhand na over terugkerende topics of formats. Zo maak je het jezelf makkelijker om consistent en regelmatig content te publiceren.
4. Mix and match
Combineer verschillende media, zoals blogs, video's, podcasts en social posts, om je employer branding content op meerdere manieren te verspreiden. Wat je zoal kan delen? Denk aan vacatureposts, quotes van tevreden medewerkers, sfeerbeelden van leuke events, jubilea, een collega’s werkdag in beeld enzovoort.
5. Meten, weten, optimaliseren
Monitor de resultaten van je content en pas je strategie aan op basis van wat het beste werkt. Zo stem je je content perfect af op je doelgroep en blijft de inhoud relevant.
6. Ga mee met je tijd
Hou in de gaten wat de trends zijn om aantrekkelijke, opvallende employer branding content te blijven creëren.