D'Artagnan Logo

the employer branding agency

Employee journey: de reis naar succes Employee journey: de reis naar succes

De employee journey is de reis van pre- tot offboarding die medewerkers afleggen binnen een bedrijf. Maar waarom zou je daar als werkgever aandacht aan besteden? In deze blog nemen we je mee op employee journey, leggen we uit hoe je ze in kaart brengt en vertellen we waarom je employer brand hier een belangrijk deel van uitmaakt!

Employee journey: say what?

De employee journey is het volledige traject dat een medewerker aflegt bij je bedrijf. Het begint bij de preboarding, gaat over naar de onboarding en eindigt bij de offboarding, maar ook alle momenten en ervaringen daartussenin behoren tot de employee journey. Dit traject bepaalt hoe je medewerkers hun job of specifieke momenten binnen hun carrière ervaren. Door de belangrijkste momenten van de employee journey in kaart te brengen en je employer brand hierop af te stemmen, zorg je ervoor dat je het juiste talent aantrekt én behoudt. 

Employee journey vs candidate journey

Naast de employee journey heb je ook een candidate journey. Deze reis omvat alle touchpoints voorafgaand aan de onboarding, zoals het sollicitatieproces. De employee journey daarentegen begint pas op de eerste werkdag van de nieuwe medewerker.

Elke stap in de employee journey is een kans om je employer brand intern tot leven te laten komen.

Elke stap in de employee journey is een kans om je employer brand intern tot leven te laten komen.

Map it out!

Om je employee journey in beeld te brengen kan je een employee journey map uitwerken. Ga hiervoor in gesprek met je eigen medewerkers. Zij weten tenslotte als geen ander welke momenten binnen jouw bedrijf het meeste impact hebben. Een journey map toont aan dat geen enkele medewerker dezelfde weg aflegt. Het traject van de medewerker varieert afhankelijk van het profiel. Definieer meerdere persona's en breng op deze manier verschillende employee journeys in kaart.

een tijdlijn van de employee journey met stappen
6 belangrijke stappen binnen je employee journey

Binnen de employee journey zijn er 6 cruciale momenten die hoe dan ook deel uitmaken van elke employee journey. Wij zetten ze even op een rijtje.

1. Preboarding

De preboarding is het begin van elke employee journey. Deze fase komt aan bod vóór de eigenlijke onboarding begint. Het omvat alle activiteiten en communicatie die plaatsvinden tussen het moment van aanvaarding van de functie en de eerste officiële werkdag. De preboarding wordt vaak over het hoofd gezien, maar is nochtans een cruciaal onderdeel om vertrouwen te creëren. Tijdens de preboarding kunnen nieuwe medewerkers kennismaken met het bedrijf, de cultuur en de basisinformatie ontvangen die hen voorbereidt op een vlotte start. Denk aan welkomstpakketten, toegang tot interne bronnen en documentatie, en zelfs het introduceren van hen aan toekomstige collega's via virtuele welkomstbijeenkomsten. Dat zorgt ervoor dat wanneer de daadwerkelijke onboarding begint, medewerkers al een gevoel van verbondenheid hebben en zich enthousiast en voorbereid voelen om aan hun nieuwe rol te beginnen. 

2. Onboarding

 
Tijdens de onboarding worden nieuwe medewerkers verwelkomd en maken ze écht kennis met de bedrijfscultuur, de visie, missie, en collega’s. Het doel van het onboardingproces is dat nieuwe medewerkers zich onmiddellijk thuis voelen. Daarom maak je best een digitale checklist van alle vereisten zodat dit belangrijke moment vlekkeloos verloopt. Vervolgens deel je deze met de juiste stakeholders voor een correcte uitvoering. 

Begint je nieuwe medewerker vanop afstand aan de job? Stel jezelf dan vragen zoals: Is het duidelijk wat er van hen wordt verwacht? Is er een videogesprek gepland om hen voor te stellen aan de rest van het team? Enzovoort.

3. Groei & ontwikkeling 

Groei en ontwikkeling zijn essentiële onderdelen van de employee journey. Wanneer medewerkers kansen krijgen om te leren en te groeien, blijven hun betrokkenheid en motivatie hoog. Het resultaat is dat je zo niet alleen nieuw talent aantrekt maar ook aan boord houdt!  

Maar hoe creëer je als bedrijf voldoende kansen om vaardigheden en kennis verder te ontwikkelen? Dat kan bijvoorbeeld door opleidings- en mentorprogramma’s op maat aan te bieden. Op die manier laat je je medewerkers zien dat hun groei centraal staat en dat ze met hun functie alle richtingen uit kunnen. 

Zodra je een duidelijk pad hebt uitgestippeld voor de groei en ontwikkeling van je medewerkers, is het belangrijk om hun prestaties te volgen en van feedback te voorzien. Hierdoor voelen ze zich ondersteund en halen zowel jij als zij het beste uit hun talent. 

4. Performance review

Vroeg of laat komen medewerkers in aanraking met performance review of ‘functioneringsgesprek’, een dialoog waarin zowel de manager als de medewerker worden geëvalueerd en zijn/haar/hun sterke en zwakke punten worden vastgelegd. 

Veel bedrijven evalueren hun medewerkers slechts eenmaal per jaar of per kwartaal. In de snel veranderende werkomgeving van vandaag is dat onvoldoende. Sterker nog, de dialoog tussen medewerker en manager mag nooit stoppen. Zorg er daarom voor dat je medewerkers ter plekke feedback kunnen geven én ontvangen. Deze methode houdt je medewerkers op koers met hun doelstellingen en KPI's. 

5. Offboarding  

De laatste fase van de employee journey is offboarding. Het is een cruciale stap die niet over het hoofd mag worden gezien. Je wilt namelijk dat ook je ex-medewerkers ambassadeurs blijven van je bedrijf. 

De manier waarop je als bedrijf afscheid neemt van een medewerker zegt alles over hoe je ze behandelt, wat op zijn beurt veel zegt over je organisatie. Bovendien is een exitgesprek een uitstekende manier om feedback te verzamelen over hoe je medewerkers hun employee journey hebben ervaren. Met een goed doordacht offboardingproces ben je klaar om van een vertrek een leermoment te maken én behoud je een positieve relatie met je ex-medewerker. Ook na de offboarding kan je contact houden. Door een alumni-werking in te voeren kan je het verdere verloop van zijn/haar carrière opvolgen en houd je de deur op een kier voor wanneer de ex-medewerker ooit zou willen terugkeren. En dat gebeurt meer dan je denkt, boemerangrekrutering is geen zeldzaam fenomeen: volgens cijfers van Acerta staat 1 op 2 van je ex-medewerkers ervoor open om terug te keren naar hun vorige job.

6. Golden moments

Tussen al deze fases mogen we de golden moments niet vergeten. Denk hierbij aan verjaardagen, werkjubileums, pensioenvieringen, medewerkers die trouwen of kinderen krijgen … Allemaal mijlpalen die je kleinschalig kan ‘vieren’ met een kleine attentie. Je kan een kaartje voorzien voor elke gelegenheid of indrukwekkende werkjubileums van x-aantal jaar belonen met een traktatie. Zelfs een mailtje rondsturen om iemand te feliciteren kan wonderen doen om de betrokkenheid en tevredenheid van je medewerkers te vergroten.

Breng je employer brand tot leven

Elke stap in de employee journey is een kans om je employer brand intern tot leven te laten komen. Een complete employee journey creëren die aansluit bij je employer brand vergt tijd en investeringen, maar het is de moeite waard. Tevreden medewerkers zijn namelijk productiever, blijven langer aan boord én trekken andere getalenteerde kandidaten aan.

Benieuwd naar ons werk? Duik gerust in onze skills en ontdek het voor jezelf 

deel op socials

Hulp nodig bij de uitrol van jouw employer branding?Hulp nodig bij de uitrol van jouw employer branding?

*zei niemand ooit. Wees gerust: wij sturen je enkel af en toe een nieuwsbrief. Eentje die je graag zal lezen, nog wel. If not, even goeie vrienden.

spam me*spam me*