employer branding op lange termijnemployer branding op lange termijn
Je employer branding is zoveel meer dan een rekruteringscampagne. Het is een langetermijnstrategie die je moet onderhouden en die de identiteit van je bedrijf weerspiegelt. Keep in mind: employer branding management is geen sprint, maar een marathon én gaat hand in hand met je corporate brand.
Rekruteringscampagnes ≠ employer branding
Rekruteringscampagnes zijn niet hetzelfde als werken aan je employer brand. Het kan een manier zijn om op korte termijn veel mensen te bereiken, maar het is een misverstand om te denken dat dit een sterke employer brand kan vervangen. Elke vorm van rekruteringscommunicatie moet je employer brand ondersteunen en bevestigen. Bij d-artagnan gaan we dus nog een stapje verder: denk aan een grondig voortraject waarbij focusgroepen worden samengesteld om EVP’s te bepalen, een duidelijke strategie om jarenlang op verder te bouwen, een actuele jobsite om alle informatie samen te laten komen en een creatief concept om alles mooi in elkaar te laten overvloeien.
Schaarste op de arbeidsmarkt
Daarnaast zorgt een sterke employer brand voor verhoogde retentie. Niet onbelangrijk als je weet dat we te maken hebben met een enorme schaarste op de arbeidsmarkt. Veel bedrijven denken pas aan hun werkgeversmerk als ze veel openstaande vacatures hebben. Too little too late, want dit staat los van het aantal beschikbare jobs. Door je employer brand te onderhouden en regelmatig uit te pakken met strategisch onderbouwde campagnes, zal je er op lange termijn de vruchten van plukken.
rekruteringscommunicatie ondersteunt en bevestigt je employer brand
rekruteringscommunicatie ondersteunt en bevestigt je employer brand
Bouwen aan je werkgeversmerk
Het belangrijkste is dat de reputatie van je bedrijf goed zit. Wat weten mensen over jouw bedrijf? Waarom willen ze er werken, of waarom net niet? Dit zijn zaken die je op een rijtje moet hebben vóór je je rekruteringscampagnes de wereld in stuurt. Bovendien is het belangrijk dat de interne communicatie op punt staat voor je extern gaat communiceren. We gaan op zoek naar antwoorden op verschillende vragen: Wie ben je als organisatie? Wat is je DNA? Wat heb je te bieden aan je medewerkers en potentiële medewerkers? Het lijkt allemaal vanzelfsprekend, maar we zien dat bedrijven hier vaak de mist in gaan. Een goede sfeer of een toffe ambiance creëer je niet op één dag. Beloof je uitdagende jobs en groeikansen? Zorg dan ook dat je dit kunt waarmaken. Het vergt tijd en energie om je employer brand op een authentieke manier uit te bouwen én over te brengen naar je doelpubliek. Campagnes die overeenstemmen met de realiteit van de job zijn logischerwijs veel succesvoller. Wij kunnen je daarbij helpen.
Spring mee op de kar
Grote bedrijven zoals Renmans, Ardo, PepsiCo, Unilin, Soudal en Orange klopten al bij ons aan om hun employer brand op punt te zetten. Aan de hand van rekruteringscampagnes met een doordachte strategie wisten we zo de juiste mensen te overtuigen. Jouw bedrijf binnenkort ook tussen deze namen? Contacteer ons via hello@d-artagnan.be
Benieuwd naar andere cases? Duik gerust in onze skills en ontdek het voor jezelf