Influencers in employer brandingInfluencers in employer branding
Steeds meer bedrijven zien de waarde in van influencermarketing als onderdeel van hun rekruteringsstrategie. Terecht, want uit onderzoek blijkt dat 86% van de werkzoekenden social media gebruikt tijdens hun zoektocht naar werk. Op welke manier kan je als bedrijf inspelen op die influencermarketing? We maken een onderscheid tussen interne en externe influencermarketing.
Interne influencermarketing
Bij influencers denken we snel aan personen met een groot bereik op Instagram die samenwerkingen aangaan met verschillende merken. Dat klopt, maar interne influencers hoeven geen duizenden volgers te hebben. Het zijn namelijk je eigen medewerkers die als corporate influencer (of ambassadeur, zoals wij ze ook soms noemen) aan de slag gaan. Stel je voor dat je 30 medewerkers hebt met elk ongeveer 300 connecties op LinkedIn. Dan bestaat je eerstegraadsnetwerk al uit 9.000 personen!
Per post heb je met zo’n netwerkgrootte al snel 300 à 5.000 impressies in 1ste, 2de en 3de graadsconnecties. Dus als alle 30 medewerkers 1 post delen, kan je tot 150.000 weergaven bekomen. Dat is niet niks!
Hou het oprecht
Je medewerkers overtuigen om dergelijke posts te delen én het authentiek houden is de kunst. Het is dus belangrijk dat het interne werkgeluk goed zit, zodat de medewerkers trots zijn op hun job en het bedrijf. We herhalen het niet voor niks: een sterke employer branding is de sleutel tot succes. Moedig contentcreatie aan en creëer zelf de momenten die inspireren tot contentcreatie. Denk aan teambuilding, ijsjes op het werk, lunch & learn …
Sommige bedrijven bieden zelfs een influencerprogramma aan. Daarin worden workshops en opleidingen gegeven om medewerkers te helpen hun sociaal netwerk uit te breiden in functie van employer branding content en ambassadeurschap. Wij hebben onze twijfels bij deze manier van werken omdat het authentieke karakter en de intrinsieke motivatie hier naar de achtergrond verdwijnt. Oprechtheid werkt het best, druk zetten is een no-go.
geef je medewerkers een reden om bedrijfsposts te liken en te delen
geef je medewerkers een reden om bedrijfsposts te liken en te delen
Rekrutering én retentie
Je eigen socialmediakanalen up to date houden en ook online aandacht besteden aan de successen van je medewerkers helpt om hen te motiveren. Je geeft ze een reden om posts te liken en te delen, en zo bereik je met weinig moeite een groot publiek. Daarnaast vertelden we al dat 86% van de werkzoekenden social media gebruikt tijdens hun zoektocht naar werk. Dat wil zeggen dat al die mensen een kijkje nemen op de socialmediakanalen van jouw bedrijf. Dateert de laatste post van 5 jaar geleden? Dan zullen ze snel wegswipen. Krijgen ze posts te zien van gezellige momenten op de werkvloer, quotes van tevreden medewerkers en succesvolle realisaties van je bedrijf? Dan is de kans groot dat ze blijven plakken en nieuwsgierig verder scrollen. De sympathie voor het bedrijf zal alleen maar groeien.
De invloed die dit alles heeft op je retentiegraad valt niet te onderschatten: door aandacht te besteden aan medewerkers op social media geef je ze het gevoel dat ze deel uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf. Het wekt vertrouwen en toont dat ze gezien worden. Het is wel belangrijk dat de zaken die op social media verschijnen, stroken met de realiteit. Niets vervelender dan een bedrijf dat zich mooi etaleert naar de buitenwereld toe, maar intern de zaken niet op orde heeft. Bovendien loop je zo het risico op negatieve reacties van medewerkers. Zorg dus dat je content eerlijk is, zodat medewerkers geen gemengde gevoelens hebben bij het zien van bepaalde posts en in het beste geval hun trotsheid delen op hun eigen kanalen!
Zelf ambassadeurs kiezen
Bij het creëren van een employer branding campagne zetten we vaak de medewerkers op de voorgrond. We laten ze meespelen in de campagnevideo en gebruiken hun gezicht voor de online advertenties. Zo maak je hen automatisch een ambassadeur van het bedrijf. Het is een win-winsituatie: het publiek dat je bereikt ziet échte gezichten, wat de campagne geloofwaardig maakt, terwijl de medewerkers zichzelf in de spotlight zien staan en met een trots gevoel naar de campagne kijken.
Externe influencermarketing
Externe influencermarketing is de bekendere variant. Hierbij worden mensen die geen deel uitmaken van de organisatie ingezet om jouw bedrijf in de spotlight te zetten. Dit kan aan de hand van micro- of macro-influencers die voor een bepaalde campagne het gezicht worden van jouw bedrijf of zelfs voor een langere tijd als ambassadeur gekozen worden. Als bedrijf pluk je dan de vruchten van het bereik dat die personen doorheen de jaren gegenereerd hebben.
Kies de juiste match
Het is belangrijk dat je iemand kiest met een bepaalde persoonlijkheid die goed matcht met je EVP’s. Bijvoorbeeld momfluencers die aantonen hoe de balans tussen werk en privé bij je organisatie zorgt voor qualitytime met je gezin. Of een influencer die gekend staat om uitdagingen aan te gaan om zo aandacht te geven aan de opleidingsmogelijkheden binnen je bedrijf. Voor onze employer branding campagne ‘word de pro in Alpro’ schakelden we bekende Vlaming James Cooke in. Omdat zijn waarden gelijk liepen met die van Alpro en hij op sympathie kan rekenen van het grote publiek was hij hiervoor erg geschikt. Op 30 dagen kreeg Alpro maar liefst 145 sollicitanten over de vloer en kregen ze meer dan 28.000 views op hun jobsite. 90% van de instroom kwam via Facebook.
Schakel hulp in
Conclusie? Een externe influencer inzetten kan op korte termijn zorgen voor veel leads. Gebruik maken van je interne influencers of ambassadeurs is authentiek en is op lange termijn belangrijk. Benieuwd wat voor jou de beste aanpak is? Neem contact op en we helpen je graag met een strategische aanpak om jouw employer brand naar een hoger niveau te tillen!