Waarom de interne uitrol van je employer brand zo belangrijk isWaarom de interne uitrol van je employer brand zo belangrijk is
De 'war for talent' was tot voor kort meer dan ooit een ding. (Spoiler: talent has won.) Als merk moet je vandaag dus extra hard opvallen in de massa. En dat doe je met een sterk employer brand. Eentje dat je niet alleen extern, maar best ook intern uitrolt. Want als collega's je werkgeversmerk niet omarmen, zullen kandidaat-medewerkers er ook niet warm van worden.
Collega's als co-creators
Voor je een employer brand kan uitrollen, moet je het natuurlijk eerst creëren. De input van je team is daarbij onmisbaar. Organiseer workshops waarin je peilt naar de mindset op de werkvloer: hoe ervaren medewerkers je bedrijf? Wat zijn positieve punten? Wat zijn werkpunten? Ga het gesprek aan met zoveel mogelijk verschillende profielen, zodat de workshops voldoende representatief zijn voor het hele bedrijf.
Bundel en analyseer daarna de resultaten. Zij vormen een strategische blauwdruk waarmee je aan de slag kan bij de verdere ontwikkeling van je werkgeversmerk. Kan je hulp gebruiken bij zo’n strategische workshop? Wij organiseerden ze al voor o.a. Lotus Bakeries, AZ Damiaan, Quick, Burger King ... Contacteer ons gerust voor een plan van aanpak.
Employer branding met lange houdbaarheid
Eens de strategie er ligt, is het tijd voor creatie. Elke employer branding heeft een sterk concept nodig waarmee je je bedrijfswaarden en je EVP (de belofte die je maakt naar huidige en toekomstige medewerkers) visueel en tekstueel uitdraagt. Kies voor een employer branding concept met een lange houdbaarheidsdatum. Zoek naar een verrassende insteek. Laat je inspireren door de gekste dingen. Leg de puzzelstukjes samen en schaaf alles continu bij tot een aantrekkelijk, origineel en herkenbaar geheel. Daarmee maak je het verschil.
Tip: probeer eens om je medewerkers een teamnaam te geven. Dit bevordert het groepsgevoel en de klik met je bedrijf. Wij deden het o.a. al voor Unilin, PepsiCo en Ardo.
Kies voor een employer branding concept met een lange houdbaarheidsdatum.
Kies voor een employer branding concept met een lange houdbaarheidsdatum.
Communicatie die werkt voor iedereen
Eens je je concept beethebt, werk je een intern communicatieplan uit waarop je duidelijk aangeeft wat je wanneer zal communiceren. Denk daarbij aan welke kanalen je gaat gebruiken (interne nieuwsbrief, infoschermen, intranet, …) en welke call-to-actions je wil communiceren.
Houd daarbij zeker ook rekening met de verschillende groepen medewerkers die op de werkvloer rondlopen. Gen Z’ers willen bijvoorbeeld op andere manieren worden geprikkeld met communicatie dan oudere generaties. Probeer een common ground te vinden met elementen die iedereen aanspreken.
Van groots event ...
Een nieuw of opgefrist employer brand verdient natuurlijk meer dan een soft launch via interne digitale kanalen. Verlies bij de uitrol van je werkgeversmerk de kracht van fysieke momenten zeker niet uit het oog. Zij triggeren je medewerkers nog meer om het employer brand naar buiten te brengen, als echte interne influencers (of 'medewerkers').
Organiseer een event waarmee je het nieuwe employer brand in alle grootsheid onthult. Leg je oude en nieuwe werkgeversmerk naast elkaar. Verduidelijk de verschillen, vertel waarom er nood was aan een nieuw werkgeversmerk. Nodig de CEO uit op het podium en benadruk zo dat het nieuwe employer brand echt wel een big deal is. Sluit het event eventueel af met een feest. Geen betere manier om de teamspirit extra aan te wakkeren. Houd je het toch liever bescheiden? Een bedrijfslunch is altijd goed om alle koppen bij elkaar te krijgen.
Mag het wat origineler? Voor woonzorggroep GVO ontwikkelden we een intern fietsevent waarbij medewerkers van 10 verschillende woonzorghuizen de uitdaging kregen om samen 1.500 km te fietsen. Eens dat doel behaald was, gaf de CEO meer duiding bij het werkgeversmerk – het ‘Zorgpeloton’ – en vertelde ze welke richting het peloton opging. Een mooie combinatie van een sterke groepsnaam en een passend event.
… tot kleine attentie
Bij een event hoort natuurlijk ook een attentie. Denk daarbij aan allerlei leuke gadgets – gelinkt aan de employer brand campagne – die je aan medewerkers uitdeelt. Dat kunnen gekende klassiekers zijn zoals: waterflessen, zonnebrillen, balpennen, notitieboekjes, totebags, T-shirts … Opties genoeg!
Denk ook eens out of the box, net zoals wij voor Renmans deden met o.a. een heel speciaal fleecedekentje en massageolie ‘voor lekker mals vlees’. Verrassende gadgets die voor de nodige gesprekstof zorgden.
Deepdive met training
Een grootse launch kan soms overweldigend zijn. Organiseer daarom ook trainingen in kleinere groepen die medewerkers helpen om je nieuwe EVP en boodschap te begrijpen. Haal daarbij je fonkelnieuwe employer branding gids boven en duik erin met alle collega’s. Zo zorg je ervoor dat ze mee zijn met het hele verhaal.
Toon in de trainingen ook hoe je je employer brand naar potentiële kandidaten vertaalt. Check samen met je medewerkers de jobsite en vertel hen hoe ze zelf hun steentje kunnen bijdragen aan de rekrutering. Misschien is er wel ruimte om een ambassadeurprogramma op poten te zetten? Of voor een referral-programma waarmee je medewerkers een extraatje kunnen verdienen? Dat kunnen bijvoorbeeld extra vakantiedagen zijn, maar ook een eenmalige bonus.
Een goed voorbeeld hiervan is het 'Sterambassadeurs'-concept dat we ontwikkelden voor Unilin. Daar krijgen medewerkers niet alleen inspraak in de creatie van de referralcampagnes, ze spelen er ook de hoofdrol in. Die aanpak maakt het hele referralsysteem op slag populairder. Unilin vindt nu veel vlotter nieuwe collega's en huidige medewerkers katapulteren zichzelf tot gewaardeerde ambassadeurs. Een mooie win-win, als je het ons vraagt.
Momentje van appreciatie
Een sterk werkgeversmerk helpt om je bestaande medewerkers beter aan je bedrijf te binden, wat het verloop beperkt. Op voorwaarde dat je het potentieel van je employer brand voldoende benut, natuurlijk. En dat doe je door ook voor je huidige collega’s voldoende ‘viermomentjes’ te voorzien.
Vandaag is het zeldzamer dan ooit dat medewerkers jarenlang bij een bedrijf blijven plakken. Zet daarom zij die dat wel doen extra in de bloemetjes. Speel in op de hobby’s van de trouwe collega. Is het een rasechte Bourgondiër die elk weekend de voetjes onder een restauranttafel schuift? Dan is een gezellig etentje een fijne traktatie. Misschien zelfs voor het hele team, zo kan iedereen meegenieten van een mijlpaal.
Natuurlijk hoef je niet enkel trouwe collega’s te vieren. Vier gerust ook dat je een superplezant team hebt. Organiseer kleine eventjes, zoals inspiratie- of sportsessies, en teambuildings waarmee collega’s elkaar weer op een andere manier leren kennen.
Je zal zien dat dit wonderen doet voor de groepssfeer, en dus ook voor je bedrijf.
Nood aan een employer brand dat ook intern aanslaat?
Dan zit je bedrijf meer dan goed bij d-artagnan. Wij werkten al heel wat employer brands uit die ook intern de nodige tractie genereerden voor o.a. Quick, Orange en Renmans. Contacteer ons vrijblijvend via hello@d-artagnan.be, dan bekijken we samen hoe we dat ook voor jouw merk kunnen doen.
Benieuwd naar ons werk? Duik gerust in onze skills en ontdek het voor jezelf