D'Artagnan Logo

the employer branding agency

Referral recruitment als krachtige toolReferral recruitment als krachtige tool

Heb jij al eens aan referral recruitment gedacht als wervingsstrategie? Het concept is eenvoudig: je motiveert huidige medewerkers om mensen uit hun persoonlijke netwerk aan te bevelen voor openstaande functies. Waarom referralprogramma’s de moeite waard zijn? Dat lees je hier. 

Wat zijn referralprogramma's?  

Bij referralprogramma’s worden je medewerkers zelf een ‘rekruteringskanaal’. Ze gaan op zoek naar vrienden, familie of kennissen die goed bij de organisatie en bedrijfscultuur passen. What’s in it for them? Als trotse ambassadeurs worden ze mee verantwoordelijk voor de groei en geven ze vorm aan het DNA van de organisatie. En ze krijgen er misschien een leuke collega bij! Ze worden ook beloond voor hun inspanningen, want een beloning zorgt voor extra motivatie en verhoogt hun betrokkenheid bij het wervingsproces. Als werkgever krijg jij dan weer waardevolle kandidaten over de vloer dankzij het referralsysteem. Win-win! 

Waarom met referrals werken? 

Referral recruitment wint aan populariteit. Maar liefst 68% van de deelnemers (743 organisaties) aan de Referral Recruitment Benchmark 2023 van Search & Co gebruikt een referralprogramma om nieuwe medewerkers aan te werven. En dat is niet zonder reden. Referrals zijn een krachtige tool binnen employer branding:

 

  • De positionering van je werkgeversmerk via eigen medewerkers is de meest authentieke vorm van employer branding. Want geef toe, wat is nu geloofwaardiger dan de mensen die er zelf werken? 
  • Je hebt een groter bereik, want elke medewerker heeft een aanzienlijk netwerk op social media en natuurlijk ook gewoon offline.  
  • Referral recruitment zorgt voor kwaliteitsvolle kandidaten: de deelnemers geven aan dat 51% van hun referrals 4 sterren scoort op een schaal van 1 tot 5.  
  • De aanbevolen kandidaten blijven ook langer. 45% van de referrals blijft namelijk 4 jaar of langer. Heel verrassend is dat niet, als je weet dat de medewerkers kandidaten voorstellen die goed passen binnen het DNA van jouw organisatie. 
  • Referralprogramma’s bevorderen de betrokkenheid van je medewerkers en versterken het gemeenschapsgevoel. Dat creëert een positievere werkomgeving, wat op zijn beurt weer goed is voor de werknemerstevredenheid en retentie.  
  • Met een referralsysteem bespaar je tijd en geld als werkgever, want het is efficiënter en goedkoper dan de meeste andere wervingsmethoden, en referrals worden veel sneller aangenomen. 
  • Last but not least: referralprogramma’s bieden inzichten in de effectiviteit van het HR-beleid. Als je medewerkers veel kandidaten aanbevelen, is de kans groot dat de betrokkenheid en tevredenheid goed zitten. Als de referrals op hun beurt ook tevreden zijn en lang blijven, suggereert dat dus dat het HR-beleid goed werkt. Maar ook verbeterpunten worden duidelijk: zijn medewerkers terughoudend om referrals te doen, kan dat wijzen op onderliggende problemen binnen de organisatie.  

De positionering van je werkgeversmerk via eigen medewerkers is de meest authentieke vorm van employer branding

De positionering van je werkgeversmerk via eigen medewerkers is de meest authentieke vorm van employer branding

Hoe motiveer je je medewerkers om referrals aan te brengen? 

Maak het leuk! Benadruk dat er voor hen wat te rapen valt met het referralprogramma. Zorg er ook voor dat de communicatie leuk is en uitnodigt om te delen. Zet dus niet alleen in op de traditionele vacatures, maar kies voor minimaal 30% aan andere vormen van arbeidsmarktcommunicatie, zoals een intern event, een challenge, een workshop, leuke content (creatieve video’s, testimonials, blogs, infographics) ... 

Interne communicatie is heel belangrijk bij referral recruitment: laat je medewerkers weten wanneer een kandidaat wordt uitgenodigd voor een gesprek en uiteindelijk wordt aangenomen. Zorg er ook voor dat je de beloningen op tijd uitdeelt en vergeet niet je dankbaarheid te uiten voor de inspanningen die je ambassadeurs leveren. 

Extra tips voor succesvolle referral recruitment 
  • Referralprogramma’s waarbij je elke bijdrage in fases beloont, inclusief delen op social media, leveren de meeste interne deelnemers én uiteindelijke referral hires op.
  • Bevraag je medewerkers om inzicht te krijgen in wat hen het meest motiveert om referrals aan te brengen. In 2023 koos 75% van de deelnemende bedrijven voor een financiële beloning, op de tweede plaats volgden cadeaubonnen. Nochtans bepalen medewerkers het liefst zelf wat ze krijgen voor hun wervingsbijdrage. Luister dus zeker naar hun voorkeuren. 
  • Er bestaan verschillende soorten recruitment software waarmee je eenvoudig berichten via social media deelt, kandidaten aanbrengt, resultaten meet, geld- of andere beloningen uitkeert enzovoort.
Een voorbeeld zien?

Kunnen wij je helpen met je referralprogramma of je employer branding in ruimere zin? Doen we met veel plezier! Neem contact met ons op. 

Bron: Referral Recruitment Benchmark 2023, Search & Co

deel op socials

Hulp nodig bij jouw employer branding?Hulp nodig bij jouw employer branding?

*zei niemand ooit. Wees gerust: wij sturen je enkel af en toe een nieuwsbrief. Eentje die je graag zal lezen, nog wel. If not, even goeie vrienden.

spam me*spam me*