AZ O+AZ O+
AZ Oostende
azoostende.be/jobs
- Design & Branding
- Digital & Social
- Employer Branding
- Strategy
AZ Henri Serruys en AZ Damiaan fuseerden tot AZ Oostende. Nóg meer dan anders is het bij een fusie belangrijk om een gevoel van verbinding te creëren tussen alle medewerkers. Dat vraagt om een ijzersterk employer brand – je voelde ons waarschijnlijk al komen. Een werkgeversmerk dat meteen ook helpt om nieuwe collega’s te vinden, want het ziekenhuis breidt z’n zorgaanbod uit met nieuwe diensten. Ons antwoord op beide vragen? Een gloednieuwe bloedgroep …
Zorg zit in hun bloed
Passie, empathie en durf. Uit de cultural scan bij de ziekenhuismedewerkers bleken dat de waarden die alle collega’s bij AZ Oostende delen. We zagen het symbolisch als een gemeenschappelijke doelgroep, die we ‘AZ O+’ doopten. De O verwijst niet alleen naar de Koningin der Badsteden, maar ook naar de universele donor. Want bij AZ Oostende werken heel verschillende profielen en iedereen is welkom om het team te versterken. Het plusteken? Dat staat voor de positiviteit die volop door hun bloed stroomt.
‘t Moet niet altijd bloedserieus zijn
Om op een authentieke manier met de nieuwe bloedgroep uit te pakken, plaatsten we trotse ambassadeurs van het ziekenhuis voor de lens. De bloedeigen medewerkers én hun enthousiaste glimlach stralen op kleurrijke campagnebeelden. Maar da’s niet alles: in grappige sketches laten ze zien dat ze ook een serieus potje kunnen acteren.
Lancering met alles erop en eraan
Op het personeelsfeest lanceerden we het employer brand in primeur bij de medewerkers. Samen met het eventbureau Twice organiseerden we een spetterende show waarbij we het concept beetje bij beetje onthulden. Als afsluiter klonk er een grote knal die revealde dat de medewerkers voortaan allemaal 'AZ O+' zijn. Het was lachen geblazen met upcoming comedians, er liepen animatoren rond, er was een photobooth, de medewerkers kregen sokken, konden een plaktattoo zetten, probeerden complimentjes voor collega’s te bemachtigen in de grijpmachine … Allemaal met een dikke vette knipoog naar ‘AZ O+’, natuurlijk. De campagnebeelden waren over de hele zaal te zien, de video’s en animaties lieten we afspelen op schermen. En zelfs de meubels straalden het nieuwe employer brand uit, wat je zéér letterlijk mag nemen.
Het oor wil natuurlijk ook wat. We plaatsten een wall waar de aanwezigen konden luisteren naar fragmenten over de Employer Value Proposition, brand pillars, visie, waarden enzovoort. Via leuke mopjes ontdekten ze het DNA – of moeten we de bloedgroep zeggen – van AZ Oostende.
De wijde wereld in
Next step: het employer brand ook extern lanceren. We namen de jobsite en vacatureteksten onder handen en verspreidden een online campagne via Meta, Google en Tiktok. Offline brachten we de campagne naar buiten met bedrukte broodzakken. Het volledige ziekenhuis – parkeertoren incluis – werd in het nieuwe jasje gestoken.
Maar liefst 153.000 mensen uit de buurt ontdekten alles over ‘AZ O+’ in het ziekenhuismagazine, dat we een frisse rebranding en nieuwe naam gaven. De eerste editie van het splinternieuwe MagAZO – want zo noemden we het – zit boordevol leuke verwijzingen naar het employer brand.
De campagne bleef trouwens niet onopgemerkt voor de pers. Er verschenen artikels in Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad en VRT NWS. Hou onze website in de gaten voor meer bloedstollend werk.